V kategórii Turistika
Prečítané 2367

Turistika v Nízkych Tatrách

(2 hlasov)

Nízke Tatry tvoria hranicu medzi Banskobystrickým, Žilinským a Prešovským krajom. Táto mohutná horská klenba sa tiahne takmer 100 km v smere východ – západ. Sedlo Čertovica delí pohorie na dva celky: Ďumbierske Tatry na západe a Kráľovohoľské Tatry na východe. Mená sú odvodené z názvov najvyšších vrcholov jednotlivých častí.

Kráľova hoľa (1 946 m n. m.) patrí k národným vrchom Slovenska a spomína sa v mnohých legendách i piesňach.

Najvyšším vrcholom celého pohoria je však Ďumbier s výškou 2 043 m n. m. V roku 1978 boli Nízke Tatry vyhlásené za národný park. Je najväčší na Slovensku a zasahuje aj do Starohorských vrchov, Kozích chrbtov a Horehronského podolia. Časť územia podlieha vo forme maloplošných chránených území vyššiemu stupňu ochrany. Nízke Tatry sa pýšia mnohými krasovými oblasťami so sieťou jaskýň prístupných verejnosti.

Najznámejšou z nich je Bystrianska jaskyňa. V tomto pohorí je evidovaný najvyšší výskyt medveďa hnedého na Slovensku.

NÍZKOTATRANSKÁ TURISTIKA

Medzi celodenné stredne náročné túry v oblasti Nízkych Tatier patrí trasa na Ďumbier a Chopok od horského hotela Trangoška. Trvá 7 a pol hodiny a pri výstupe na Ďumbier prekonáte takmer 1 000-metrové prevýšenie. Náročnosť túry môže zvýšiť nepriaznivé počasie, ktoré sa dá prečkať v horských chatách. Vydáte sa od Trangošky po zelenej značke a stúpate rovnomennou dolinou. Prejdete popri vstupe do Jaskyne mŕtvych netopierov. Jaskyňa je prístupná verejnosti len v špeciálnych ochranných oblekoch a so skúseným sprievodcom. Sily načerpáte v Chate M. R. Štefánika, odkiaľ pokračujete smerom na severozápad. Kráčajte po chodníku vykladanom skalami, po Krúpové sedlo sledujte zelenú a červenú značku. V sedle odbočte doprava, červená značka vás dovedie na Ďumbier s nádhernými výhľadmi, potom sa musíte vrátiť do Krúpového sedla a pokračovať po červenej cez Demänovské sedlo až ku Kamennej chate pod Chopkom. Na Chopku opustíte trasu po hrebeni a po žltej zostúpite strmým svahom smerom na juh. Sústreďte sa na značky na kameňoch, najmä v prípade slabej viditeľnosti. K žltej sa pripojí modrá značka a privedú vás k hotelu Kosodrevina. Opäť pokračujte po žltej, neďaleko hotela Srdiečko sa dostanete na asfaltovú cestu, ktorá vás privedie na začiatok k hotelu Trangoška. Trasu si môžete výrazne skrátiť vynechaním výstupov na Ďumbier a Chopok. Ešte pred Krúpovým sedlom odbočte doľava a modrým traverzom pokračujte k hotelu Kosodrevina.

Ak sa rozhodnete pre výstup na Kráľovu hoľu, opustíte administratívne hranice Banskobystrického kraja, lebo začiatok túry je v Liptovskej Tepličke, kam sa po vyše 10 hodinách vrátite. Táto celodenná vysokohorská túra je náročná najmä pre namáhavý výstup na Kráľovu hoľu. Z Liptovskej Tepličky sa vydáte po zelenej popri horárni Veľký Brunov cez sedlo Záturňa. Prejdete popri prameni Čierneho Váhu, no pod Kráľovou hoľou pramení aj Hron, Hornád a Hnilec. Odtiaľ pochádza prezývka Kráľovej hole – „strecha Slovenska“. Z vrcholu uvidíte Vysoké a Západné Tatry, Stolické vrchy, Muránsku planinu, Slovenský raj, ale aj hlavný hrebeň Nízkych Tatier. Nasleduje najkrajšia časť hrebeňa po červeno značenej Ceste hrdinov SNP. Prejdete Ždiarskym sedlom a pokračujete cez Andrejcovú. Čoskoro sa k červenej značke pripojí modrá, červenú opustíte a nasleduje tiahly zostup do Liptovskej

Tepličky. V rázcestí Výpad odbočíte na zelenú a vrátite sa tam, odkiaľ ste ráno vyrazili. Tí, čo si na 10-hodinovú túru netrúfajú, majú možnosť vybrať si z troch kratších alternatív: zostup po modrej do obce Šumiac (spolu menej ako 7 hodín), po zelenej do Telgártu (7 a pol hodiny) alebo Cestou hrdinov SNP tiež do Telgártu (7 hodín).

Zdieľajte

Nechaj odkaz

Vyplňte potrebné informácie (*). HTML kód nie je povolený.